補足です。

昨日発生した、事例に関して。

「パックミスでパーシャルマルファンクション&リザーブ使用が発生。」

と記しましたが補足します。

2009-2010SIM(Skydiver's Infomation Manual)Section five・Page103~104
を確認しました。
その中では 今回の事例は
Pilot chute in tow としてTotal malfunctionの分類に記述されていました。

ではトータルと判断し、リザーブを引くのが正しい手順かというと、
USPAの記述ではカット&リザーブ、直接リザーブプルどちらの手順にも一長一短があるとの事で
賛否両論があり、当事者あなた自身で判断して下さいとの記述。

曖昧な記述ですが、
そうならないようにする事が重要であり、そうなった場合、
対応する手順によっては、悪い方向になることもあれば、
いい方向になることもある、あなたが決めて下さい。てな感じ。

今回の動作対応はパーシャル同様カット&リザーブです。
“パイロットシュートを投げた後”なのでパーシャルと判断し対応する手順です。
クラブのスクールテキストでも(P29)パーシャルマルファンクションの一つとして
記載しています。
高度があれば、この手順がベストではないかと。

コリジョンやボスオープンもそうですが、同じ状況下で同じ対応をしたとしても、
良い方向か悪い方向に転がるかは結果次第って場合もある。

スカイダイビングのリスクがそこにあるわけで、
そのリスクは可能な限り排除していきたいと思います。

せっかくなのでUSPAのSIMの文面を貼り付けます。
http://www.uspa.org/SIM.aspx
USPAのサイトのSIMの中、Section5-1ーEの部分です。

Total Malfunction

1. Identification

(a) A total malfunction includes deployment handle problems (unable to locate or extract the main parachute deployment handle), pack closure, and a pilot chute in tow.

(b) If altitude permits, the jumper should make no more than two attempts to solve the problem (or a total of no more than two additional seconds).

2. Procedures:

(a) In the case of no main pilot chute deployment (e.g., missing or stuck handle, ripcord system container lock), deploy the reserve.

(b) hand-deployed pilot chute in tow malfunction procedures (choose one):

(1) For a pilot-chute-in-tow malfunction, there are currently two common and acceptable procedures, both of which have pros and cons.

(2) An instructor should be consulted prior to gearing up, and each skydiver should have a pre-determined course of action.

Pilot chute in tow procedure 1:
Pull the reserve immediately. A pilot-chute-in-tow malfunctions is associated with a high descent rate and requires immediate action. The chance of a main-reserve entanglement is slim, and valuable time and altitude could be lost by initiating a cutaway prior to deploying the reserve. Be prepared to cutaway.

Pilot chute in tow procedure 2:
Cut away, then immediately deploy the reserve.Because there is a chance the main parachute could deploy duringor as a result of the reserve activation, a cutaway might be the best response in some situations

コメントを残す

メールアドレスが公開されることはありません。 が付いている欄は必須項目です